Amikor egyik ügyfelem a lakatosműhelyben a gép mellett dolgozó fiatal munkástól ezt a mondatot hallotta, azonnal támogatást kért. „Most főnök vagyok? Utasítok? Ellenőrzök? Fegyelmezek? Hogyan legyek vezető? Hogyan legyek elég jó vezető? Hogyan legyek jobb vezető?” – záporoztak a kérdései, hangja zaklatott volt. Sokat dolgoztunk, dolgozunk azon, hogy saját megítélése szerint is jobb vezetővé váljon.
Ki a vezető?
Kezdjük a biztonságot adó elméletnél. A vezetés munka, a vezetés tudomány. A vezetés olyan tevékenység, mely a szervezetben dolgozó emberek közötti kapcsolatokat és folyamatokat – elsősorban kommunikációval és rendszerben – úgy befolyásolja, hogy a tulajdonosok által elvárt szervezeti célkitűzés megvalósuljon. A vezető két fő feladata a szervezet hatékony működtetése és az ott dolgozók szociális pszichés igényeinek kielégítése. A két funkció szorosan összefügg, és egymást kiegészítve, támogatva együttesen működik.1
A korai (XIX. század vége és a XX. század eleje) vezetéselméleti irányzatok (Taylor és Fayol kora) elsősorban a tudományos munkaszervezésre koncentrált. Azaz ma használatos kifejezéssel élve a „főnök” feladata a normák meghatározása, a munkaerő kiválasztása és a bérezés megállapítása, a szabványosítás és az ellenőrzés volt. Az egységes utasítások, a fegyelem betartatása, a rendelkezés és koordinálás, a munkamegosztás irányítása, a rend, a közösségi szellem megteremtése.
Ha közgazdasági szempontból vizsgáljuk a vezető feladatait, akkor azok inkább a megvalósító, tranzakcionális avagy menedzseri funkciókat fedik le. Ezek a következők: az anyagi és emberi erőforrások továbbá az információk meg- és előteremtése, az irányítás, tervezés, koordinálás, a döntéshozás és az ellenőrzés. A tranzakcionális vezetés fogalmát ma Magyarországon talán hagyományos vezetői stílusnak is nevezhetjük: jutalmaz, szabályoz, kényszerít, vezetői ereje, hatása, befolyása a hierarchiában elfoglalt szerepéből adódik.2
A mai, humánközpontú vezetési elvárásoknak ez azonban már nem felel meg. A pszichológiai központú vezetést átalakító, transzformáló vezetési stílusnak nevezzük. A vezető szokásait, rutinjait és a vállalat életét befolyásoló szabályokat félretéve az átalakító vezető új nézőpontot keres és új módon is cselekszik. Vezetői erejének, befolyásának forrása elsősorban a szakértelme és a vezetői, vezetéselméleti és gyakorlati tudása.
Az emberi kapcsolatokat középpontba helyező vezetési irányzat szerint a hangsúly a vezetők és vezetettek viszonyára és a motivációra, bevonásra és bevonódásra, aktív munkatársi részvételre helyeződik. Az új megközelítés szerint a szervezet szociális rendszer, melyben az egyének saját motivációjukkal vannak jelen. A szervezet vezetője kommunikációval és demokratikus vezetéssel, a racionalitás korlátain túllépve az embert, mint szervezeti tényezőt és a legfontosabb erőforrást értékelve működik.
Kemény elvárások
A vezetőkkel szembeni elvárások is egyre nőnek. A problémaérzékenység és problémamegoldási készség, a határozottság mellett alapkövetelmény az áttekintő és kapcsolatteremtő képesség is. A konfliktuskezelési és kiváló kommunikációs képesség a demokratikus vezetői stílussal ötvözve tud motiválni és a fejlődést, fejlesztést ösztönözni. A vezetőtől elvárás a stressztűrés, és kiválóság az energia- és időgazdálkodás terén is. Pedig ezek még „csak” az úgynevezett szoft faktorok. Ám a legtöbb vezetőt az általa irányított cég gazdasági teljesítményével ítélik meg: se vége se hossza Excel-táblázatok: forgalmi növekedés, árrés, költségek, fluktuáció, megtérülés, forgási sebesség… Heti, havi jelentések, estimate és forecast. Bárhogyan is nézzük, a tulajdonosok elvárása a cég első számú vezetője felé a profit termelése. Az első számú vezető elvárása a felsővezetői körrel és a középvezetői csapattal szemben pedig az, hogy a tulajdonosi célkitűzéseket megfelelő stratégia követésével elérjék. Komplex és erős kihívásokat tartalmazó feladat, mely folyamatos erőfeszítést kíván. Mindemellett persze meg kell küzdeni a gazdasági makro- és mikrokörnyezet feltételeivel, a versenytársakkal, és lépést kell tartani a műszaki, technikai, technológiai fejlődéssel is. A vezetői munka mellett pedig jó embernek maradni: a család, a barátok, a hobbi és az egészséges élet tudja kiegyensúlyozni a terhelést.
A jobb vezetővé válás tízparancsolata
- Irányítás helyett iránymutatás
A hagyományos vezetői felfogás – az iránymutatás, utasítás, szabályozás helyett érdemes a munkatársak bevonásával közösen kialakított stratégiai célok mentén együtt dolgozni. Az irányok megmutatása mellett a jó vezetői példa is hatékony eszköz.
- Hatalom helyett jó szándék és emberség
Az erőből történő irányítást fel kell, hogy váltsa a meggyőzés. Az autoriter vezetői stílus helyébe pedig a demokratikus vezetés lép. A tekintélyen és hierarchián alapuló vezetői befolyásolás, erőforrás helyett a szervezeti célok elérése mellett a munkatársak érdekeit és céljait is figyelembe vevő emberséges viselkedés javasolt.
- Megfélemlítés helyett lelkesítés
Az utasítások és ellenőrzések mókuskerekéből kilépve a jobb vezetővé válás útján a munkatársak lelkesítése jelentős lépés. A félelem mindig korlátoz. Ha a félelem helyét a vízió, a távlati célokban való együttműködés és a közös siker lehetősége veszi át, akkor a félelem alól felszabadul a kreativitás. A kreatív erők mozgósítása alternatív megoldásokat és egyedi, újító gondolatok születését eredményezi. Milyen sokat is jelent ez a kiélezett versenyben!
- „Én” helyett „Mi”
Míg a hagyományos főnök gyakran azonosította saját cselekedeteit a vállalatával, annak eredményeit a saját tevékenysége eredményeként tekintette, addig az átalakító vezető szívesebben dolgozik csapattal és csapatban. A közös célok, feladatok, projektek és sikerek kifejezésmódja a többes szám első személy: a „mi”.
- Hibáztatás helyett megoldás
„Ahol fűrészelnek, hullik a forgács.” Azaz ahol munka folyik, ott elkerülhetetlenek a hibák is. A projektek előrehaladását a helyes megoldás gyors és hatékony megtalálása szolgálja. Míg a hagyományos értelemben irányító és ellenőrző főnök a hibást keresi, hogy felelősségre vonja, addig az átalakító vezető a gyors megoldást keresi. Természetesen a hiba megoldása után a legfontosabb tanulni a hibából – nehogy ismét ugyanabba a csapdába essünk.
- Leiskolázás helyett példamutatás
A régi stílusú, tekintélyelvű főnök presztízskérdést csinál abból, hogy mindenhez ért és mindent jobban tud beosztottainál. Belejavít a megfogalmazott levelekbe, a javítás öröméért módosít a tervtáblázatokon, kritikusan kérdez a műszaki tervekről. Vezetői befolyásának elsődleges forrása a hierarchia és a „mindent jobban kell tudnom, mert én vagyok a főnök” hozzáállás. A vezető ezzel szemben példamutatással vezet. Úgy cselekszik, ahogyan szeretné, ha munkatársai viselkednének és tennének. Megmondás helyett megmutat, leiskolázás helyett bevon és inspirál.
- Kihasználás helyett fejlesztés
A főnöki hozzáállás az emberi erőforrást egyenrangúnak tekinti az anyagi erőforrásokkal vagy az információkkal. Az ember, mint munkaerő ugyanolyan tényező, mint a nyersanyag vagy a gépek, a hitelek vagy a piaci információk. A munkaerőt a hagyományos főnök kihasználja, használja a vállalati célok elérése érdekében. Ezzel szemben a vezető a humánerőforrást többre értékeli. Meggyőződése, hogy a munkatársak folyamatos fejlesztésével sikerül megtartani és motiválni az embereket a szervezeti és közös célok elérésére.
- Főnöki tekintély helyett a munkatársak elismerése
Az autoriter és hierarchián alapuló főnöki tekintély félelmet kelt, bekorlátoz, éppúgy, mint a főnöki hatalom forrását képező szabályok, utasítások és ellenőrzési funkciók. Az vezető ezzel szemben önmaga érdemei és sikerei, eredményei és erőfeszítései méltatása helyett a munkatársaira, csapatának tagjaira irányítja a fókuszt. A munkatársak eredményeinek és erőfeszítéseinek elismerése felemel. A félelmet keltő kontrollt felváltja az elismerés, dicséret. A munkatársak önbecsülése nő, mely az önálló, kezdeményező és kreatív munka alapja.
- Parancs és utasítás helyett kérés
A főnöki vagy vezetői hozzáállás és felfogás azonnali tükre a kommunikáció. A tekintélyelvű, hagyományos főnök utasít, parancsol beosztottainak. (Milyen megítélő is ez a kifejezés, ugye?) Ezzel szemben a motiváló és átalakító vezető kér. A munkatársaihoz kéréseket intéz: egyenrangú, demokratikus, kölcsönös elismerésen és tiszteleten alapuló munkakapcsolatban.
- „Fogjuk meg és vigyétek” helyett „Gyerünk, menjünk!”
A főnök különállását és felsőbbrendű, csapat felett álló hierarchikus szerepét érdemes elfelejteni. A közös célokon végzett közös munka, a közös, csapatban tett erőfeszítések által az együttműködés javul. A közösen megélt sikerek megsokszorozódnak, a közösen megtapasztalt kudarcok és hibák pedig könnyebben elviselhetővé és feldolgozhatóvá válnak a csapat minden tagja számára.
Mitől sikeres egy vezető?
A helyes válasz az, hogy „attól függ”. Attól függ, mit tekintünk sikernek és sikeresnek. Attól függ, hogy kinek a nézőpontjából ítéljük meg a vezetői siker fogalmát. Egy profitorientált vállalati tulajdonosi kör szemszögéből nyilván a rekord nyereséget termelő vezető a sikeres. Ez azonban csak akkor valósulhat meg, ha a vezető munkája számos területén kisebb-nagyobb sikereket tudhat magáénak. Például jól gazdálkodik a vállalat erőforrásaival, kiváló munkatársakat toboroz csapatába, akikkel pontosan megfogalmazott, elérhető, reális, ám vonzó célokat és határidőket tűznek ki.3
Természetesen a tudományos igényű válasz nem elégszik meg ennyivel. A sikeres vezető tulajdonságait három csoportba sorolják:4
- A képességek első csoportjába a szakmaiság magas szintű képviselete, a szakmai tudás és tapasztalat található. Nyilvánvalóan ide tartoznak a csapatokat közvetlenül vezető szakértők, akik betanítanak és a napi munkavégzést irányítják.
- A sikeres vezetőre jellemző készségek második csoportját az úgynevezett interperszonális, azaz személyközi kapcsolódást lehetővé tevő készségek alkotják. A megértés, a kommunikáció, a nyitottság, a motiváció és lelkesítés tartozik ide.
- A harmadik csoportba az elvonatkoztatás, az áttekintés, azaz az absztrakt gondolkodás tartozik. Az eltávolodva, külső nézőpontból való ránézés képessége mellett a logikai összefüggések feltárása és a szervezeti törvényszerűségek és működési mechanizmusok áttekintése, megértése, a folyamatok rendszerben való szemlélete teszi lehetővé a gyors problémamegoldást és a komplex döntéshozatalt.
Öt self-coaching kérdés a jobb vezetővé váláshoz
Amint a bevezető sorokban említett ügyfelem esete is mutatja, a változás csak döntés kérdése. Ez után minden csak a kitartáson és a tudatosságon múlik. (Keep – Stop – Start módszer)
- Mi az, amit már most jól csinálok, és miként tudom ezt megtartani?
- Mi az, amivel fel kell hagynom, és ki tud ebben támogatni?
- Mi az az új gyakorlat, viselkedés, amit el kell kezdenem?
- Ki fogja észrevenni azt, hogy változtatok? Milyen hatása lesz a változásomnak a vállalatra, a vezetőtársaimra és a munkatársaimra?
- Mi lesz jobb az életemben, munkámban, amikor sikerül jobb vezetővé válnom?
A tudatosság megteremtéséhez – ahogyan ügyfeleimnek is – javaslom a naplózást. A munkaidő végén húsz perc igen hasznos lehet a napi vezetői tevékenység áttekintésére. „Milyen beszélgetések voltak ma a legfontosabbak? Melyekkel értem el a célt? Milyen viselkedésem hatott bénítóan? Melyik mondatom inspirálta a munkatársaimat? Mit kellett volna másként tennem? Hogyan? Mit fogok holnap másként csinálni?”
A válaszokat talán papírra se kell vetni –persze a grafománok bátran megtehetik. A gondolatok rendszerezése, a tudatossági szint növelése és az önmagunkhoz őszinte hozzáállás tökéletes lépés a jobb vezetővé válás útján.
Min érdemes azonnal változtatni?
Nyugalom, kedves főnökök és vezetők! Most nem a dohányzásról való leszokás vagy az egészséges életmód és a sport felmagasztalása következik. Csak apró, ám annál nagyobb tudatosságot követelő kommunikációs változtatások és több belső munkát igénylő felülírandó viselkedésminták következnek.
A legegyszerűbb talán a negatív mondatokkal és a tudálékossággal leszámolni. Amikor a munkatársak részéről új ötlet, munkamódszer, javaslat érkezik, érdemes összefoglalni és átfogalmazva, azaz más szavakkal elmondva megkérdezni: „Ha jól értem, az a javaslatod, hogy… Ha jól értem, az Ön ötlete ebben az esetben az, hogy….” Az ilyen stílusú vezetői kérdés arra sarkallja a beszélgetőtársat, hogy további részleteket osszon meg a javaslatával, ötletével kapcsolatban. A vezető részéről pedig kizárja a korlátozó és a munkatársakat azonnal „lefagyasztó” felsőbbrendű, negatív, kioktató kommunikációs stílust.
„Varázsszó?” – halljuk gyakran, amint édesanyák nevelik óvodás gyermekeiket udvarias viselkedésre. Erős megfogalmazás, de a vezetői kommunikációs fejlődés óvodás szintje a kérem, a köszönöm, és a bocsánat. Ez a három szó csodákra képes a munkatársakkal való interakcióban. Az utasítás helyetti kérés hatékony eszköz, főként, ha a kérés előtt a feladat hátterét, értelmét és a vele járó felelősséget is megosztjuk a munkatársakkal. S hogy mire jó a köszönöm? Az elvégzett munka, a megtett erőfeszítés megköszönése kifejezi a vezető figyelmét. A „Tedd le az asztalra, majd délután megnézem…” és hozzá hasonló mondatok a figyelem hiányát fejezik ki. Épp az erőfeszítést, munkaidőt, tudást veszik semmibe, s ezzel csökkentik a munkatárs elkötelezettségét, lelkesedését és motivációját.
Bocsánatot kérni pedig csak az erősek tudnak. Abban bízni, hogy a másik elfelejti, túlteszi magát a sérelmen, hiú ábránd csak. A sérelmek megmaradnak, a rossz érzések gyűlnek, hosszú távon pedig akár az oly értékes munkaerő elvesztését is jelenthetik. Mennyivel emberibb kimondani, hogy: „ne haragudj, elragadtattam magam, mert nagyon fontos nekem ez a téma”. Vagy: „Bocsánatot kérek, nem volt szándékomban megbántani ezzel az indulatos mondattal.” Emberibb. Hiszen a vezető hús-vér és érző ember, aki hibázhat és tévedhet is. A bocsánatkérés kifejezése nem más, mint a felelősség magas szintű vállalása.
Természetesen a felelősségvállalás a vezetői szerep jóval fontosabb területe. A vezetői felelősségvállalás feltételezi, hogy a vezető tudatosan képes feltérképezni és számolni saját döntéseinek, cselekedeteinek következményeivel. A felelősséget vállaló vezető énhatékonysága magas. Azaz meggyőződéssel tudja és hiszi, hogy vezetőként képes úgy befolyásolni a folyamatokat és a szervezet működését, hogy az események, folyamatok inkább tőle, mint a külső körülményektől vagy másoktól függnek. A pozitív befolyásolás attitűdje a kommunikációban is ki kell, hogy fejeződjön. A felelősségvállalás kialakulásában három tényező játszik jelentős szerepet. Az önbizalom, az önmonitorozás – azaz önmegfigyelés, az egyén reflexiója saját működésére, viselkedésére – és a helyén levő önértékelés. A magas önértékelésű vezetők képesek önmaguk reális megítélésére, és függetlenítik önmagukat a külvilág értékeléseitől, elhatárolódnak tőlük. A magas szintű önértékelés – ami tehát kifejezetten nem az önmagunk nagyra értékelése és felsőbbrendűség érzése (!) – lehetővé teszi, hogy a vezető a figyelmét feladatára, a kitűzött célokra és azok megvalósítására és a vezetés szakmaiságára
A felelősségvállalás az élet különböző területein, különböző mértékben figyelhető meg: az egyén felelős attitűddel viseltethet saját teljesítménye, céljai elérése, az élete, esetleg családja életének alakulása iránt. Az, hogy vállaljuk a felelősséget tetteinkért, azt is jelenti, hogy elfogadjuk, hogy mi magunk hozzuk a döntéseket az életünk során, és ezek befolyásolják nagyrészt, hogy az életünk milyen irányba halad, milyen emberekké válunk. Ez együtt jár annak elfogadásával is, hogy nem hibáztathatunk másokat a saját döntéseink, tetteink következményeiért.
A varázsszavak gyakorlásánál nagyobb kihívást jelent a vezetői elismeréssel való bánásmód. Elsősorban a meg nem érdemelt elismerés kisajátítása vet rossz fényt a vezetőre. „Az én érdemem… ezt is én harcoltam ki… Nélkülem ez sem ment volna…” mondatok helyett érdemes a csapatra irányítani a fókuszt egy pozitív visszajelzéssel. Valahogy így: „Köszönöm az elismerést, de nem engem illet. A csapatom nagyon sokat tett az ügy érdekében.” A munkatársak irányában kimondott dicséret, elismerés erősíti a vezető és csapat közötti bizalmat A bizalmi szint és vele együtt növekvő felelősségi szint növekedésével a kimondott dicséret és elismerés mellett a kritika asszertív5 de nyílt megfogalmazása is teret kaphat.
Most nézzük, milyen viselkedési mintákon érdemes változtatni.
Kezdjünk a berögzült gondolatokkal! A múltba történő kapaszkodás, a régi módszerek, régi folyamatok görcsös megtartása a haladás gátja. Míg a múlt sikerei – bármely téren is – biztonságosnak tűnnek egy vezető számára, a nyitottság, a kezdeményezés, az inspiráció és az innovatív megoldások keresése támogatja a vezetőt a hatékonyabb erőforrás-felhasználásban és az eredményességben. Ebben a folyamatban a csapat, a munkatársak ereje és tudása kiváló támogatás.
S ha már a csapatnál tartunk. Bizonyára ismerős az a helyzet, amikor a főnök holdudvarába tartozók kivételes engedményekkel rendelkeznek. Amikor a bizalmasok köre előbb, vagy kizárólagosan kap információkat, juttatásokat, engedményeket. Amit teljes bizonyossággal állíthatunk, az az, hogy a jó vezető, az elég jó vezető esetében az egyenlő bánásmód alapvetés. A munkatársak jogai és kötelezettségei egyenlők, nincs kivételezés, nincs holdudvar. Tény, hogy a vezető viselkedés e téren történő tudatos változtatása egyben a szervezeti kultúra változását is maga után vonja. Ez azonban szerteágazó téma: vannak általános elvei, szabályai, és folyamatai. A változás minden szervezet esetében másként zajlik: eltérőek lehetnek a változás indikátorai, változásokkal járó problémák és feladatok, a külső és belső szervezeti és gazdasági körülmények, de más és más a változás sebessége is. Mivel a változás bizonytalanságot, félelmet is kelthet a munkatársakban, akár veszélyt is jelenthet: a munkaerő elvándorlásától kezdve az eredményesség csökkenésén át akár a szervezet részeinek vagy egészének működőképességéig. Fontos tehát, hogy a vezető önfejlesztésével vagy külső támogató által kísért folyamatával párhuzamosan a munkatársak körét is fejlesszék.
Apropó: a munkatársak
Eddig elsősorban a vezető szerepét és viselkedését tárgyaltuk, ideje kicsit a csapattal, a munkatársakkal is foglalkozni – a vezetési stílus szempontjából. A szervezetek többségében a munkatársak köre és a csapatok összetétele igen vegyes. Ám vannak kifejezetten női vagy férfi csapatok is. Gondoljunk csak a monoton, szalag melletti munkára, vagy az adminisztrátorok és pénzügyesek körére: szinte csak nők alkotják a csapatot. A szerelőműhelyekben, építőiparban pedig a férfiak dolgoznak. A képzettség tekintetében is lehetnek a teamek vegyesek vagy homogének. Ráadásul majdnem mindenütt eltérő generációk dolgoznak együtt. Mi is következik ebből? Az, hogy a vezetőnek minden helyzetben egyedileg kell mérlegelni azt, hogy a szabályozottság és önállóság skáláján mire van szükség. Hogy a felelősség és bizalom, felhatalmazás és ellenőrzés, tranzakcionális és átalakító vezető polaritások tengelyén hol áll vezetői stílusa. De ami ennél lényegesen fontosabb, az a személyre szabott, egyéni bánásmód, megszólítás és vezetés. Ez biztosítja, hogy az eltérő korú, nemű, képzettségű és eltérő személyiségjegyekkel rendelkező munkatársak mindegyike kellő motivációt kaphasson, és értékes tagja lehessen a csapatnak, saját, maximális hozzájárulását adva a közös szervezeti sikerhez.
A vezető támogatja a tanuló szervezet létrejöttét
A tanuló szervezetekre jellemző, hogy a vezetők és az alkalmazottak folyamatos képzése, fejlesztése történik. Ha egy szervezetben minden alkalmazott folyamatosan tanul, akkor a szervezeti kultúra minőségileg változik, a szervezet folyamatosan változtat önmagán.
A pszichológiai oldal az egészséges szervezeti kultúrában mindig jelen van. A motivációnak, bevonásnak és bevonódásnak köszönhetően az átalakító vezetés alatt álló szervezetek képesek megfelelni a VUCA-világ6 rendkívül gyorsan változó követelményeinek, és képesek felvenni a versenyt a gyors technikai-technológiai és információdömping körülményei között is.
Összegzés:
A vezetői stílus változtatása hosszú, és magas tudatossági szintet, továbbá kitartást és erős elköteleződést követelő folyamat. Középhosszú távon minden esetben kihatással van a vezető irányítása alatt álló csapatokra, folyamatokra, azaz a teljes szervezetre. Amikor a vezető tudatosan változtat saját viselkedésén, mintáin, kommunikációján, akkor az kihat a munkatársakra egyénenként, és a teljes szervezetre is. Ezért a vezetői tudatosság növeléséhez és a jobb vezetővé váláshoz érdemes szakember, coach vagy coach-szervezetfejlesztő támogatását kérni.
Mit mond egy valóban jó vezető a csapatának?
- Nagyon köszönöm!
- Mire van szükséged tőlem, hogy sikerre vidd ezt az ügyet?
- Sajnálom, az én hibám volt! Bocsánat!
- Értékelem, amit ezért az ügyért tettél!
- Értékelem az erőfeszítésed!
- Mit tanultunk ebből, aminek legközelebb jó hasznát vesszük?
- Hiszek benned, hogy meg tudod csinálni!
- Remek munkát végeztél, köszönöm!
- Mit gondolsz? Mi a véleményed? Te hogyan csinálnád?
- Hogyan csinálhatnánk ezt jobban? Mit csináljunk másként? Hogyan egyszerűbb?
- Van kapacitásod megcsinálni ezt most?
szerző: Örvényesi Rita, oktató, okleveles business coach, fotókredit:pixabay
További információ a szerzőről
https://www.metropolitan.hu/munkatarsak/orvenyesi-rita
Információ a szakirányú továbbképzésekről
https://www.metropolitan.hu/kurzus/business-es-team-coach-sztk